Perioada de desfăşurare: 2009 - 2011
Public ţintă: 70 de elevi, cu vârsta între 12 - 16 ani, 15 cadre didactice, 20 de părinţi, comunitatea locală: Primăria, Biserica, Poliţia, alte şcoli din comuna Belceşti;
Limba de comunicare a proiectului: - limba franceză; limbile partenerilor: româna şi italiana.
Prezentarea proiectului şi activităţi




Activităţile proiectului au început cu cercetarea făcută în fiecare ţară parteneră pentru a observa situaţia naturii (probleme, concepţiile oamenilor despre natură şi dificultăţile cu care se confruntă). Elevii au comunicat tot timpul pe Internet pentru realizarea rezultatelor proiectului şi pentru a se cunoaşte.
Prima întâlnire de proiect a avut loc în Senigallia, la Liceo Classico Statale “G. Perticari”, în perioada 22.05 – 01.06.2010, cu un program bine structurat, activităţile desfăşurate în cadrul şcolii fiind îmbinate cu vizite la obiective de interes pentru tematica proiectului. Am vizitat centrul istoric şi cultural al oraşului, am participat la prezentări Power Point privind caracteristicile fizico-geografice şi economice ale localităţii, cu accent pe starea actuală a mediului înconjurător. De asemenea, au fost organizate vizite de documentare în teren, însoţiţi de un expert în ştiinţe naturale: în bazinul hidrografic al râului Misa, Parcul Regional Monte Conero/Portonovo, plaja din Senigallia. Programul a fost completat de vizita la Primăria din Senigallia, unde a avut loc o conferinţă de presă pe tema proiectului.
Prima întâlnire de proiect a avut loc în Senigallia, la Liceo Classico Statale “G. Perticari”, în perioada 22.05 – 01.06.2010, cu un program bine structurat, activităţile desfăşurate în cadrul şcolii fiind îmbinate cu vizite la obiective de interes pentru tematica proiectului. Am vizitat centrul istoric şi cultural al oraşului, am participat la prezentări Power Point privind caracteristicile fizico-geografice şi economice ale localităţii, cu accent pe starea actuală a mediului înconjurător. De asemenea, au fost organizate vizite de documentare în teren, însoţiţi de un expert în ştiinţe naturale: în bazinul hidrografic al râului Misa, Parcul Regional Monte Conero/Portonovo, plaja din Senigallia. Programul a fost completat de vizita la Primăria din Senigallia, unde a avut loc o conferinţă de presă pe tema proiectului.
Elevii au prezentat în cadrul fiecărei întâlniri, activităţile realizare pentru proiect în fiecare perioadă, rezultatele şi produsele obţinute, dificultăţile şi succesele, măsurile realizării şi îmbunătăţirii pentru activitatea următoare. Pentru o mai bună organizare, fiecare echipă de elevi a prezentat portofoliul ei de muncă şi aspectele semnificative ale activităţii lor, problemele şi succesele, sugestii de îmbunătăţire. Elevii au fost puşi în situaţia de a-şi asuma responsabilitatea, de a găsi soluţii la probleme, de a gestiona timpul, delegarea sarcinilor către ceilalţi, de a motiva alţi elevi, de a comunica şi de a colabora.
Cea de-a doua reuniune de proiect a avut loc în România, în perioada 27.04 - 07.05.2011, la Şcoala cu clasele I-VIII Ruşi, Belceşti, unde am continuat activităţile în vederea atingerii obiectivelor propuse şi realizarea produselor finale.
Primirea oaspeților la Primăria Belcești |
Oaspeţii au fost întâmpinaţi la Primărie cu tradiţionalul colac cu sare. Am prezentat localitatea şi situaţia naturii: plimbare ştiinţifică în localitate (acumularea Tansa-Belceşti, râul Bahlui) pentru observarea stării actuale a componentelor ecosistemice, afectate de poluare şi eroziune.
![]() |
Vizită de documentare în municipiul Iași |
Am realizat vizite de documentare în muncipiul Iaşi (Grădina Botanică, Muzeul Unirii, Episcopia Catolică, Catedrala Metropolitană), în judeţul Neamţ (Cheile Bicazului, Lacul Roşu, Cetatea Neamţului, Muntele Ceahlău, mănăstiri). Plantarea arborelui secular Quercus robur în grădina Şcolii cu clasele I-VIII Ruşi a întărit legătura dintre cei doi parteneri.
![]() |
Ateliere de lucru pentu expoziție |
De asemenea, a avut loc prezentarea “Cărţii Naturii” la Biblioteca Comunală Belceşti, cu articole scrise de elevi şi profesori în trei limbi, privind concepţiile omului despre natură, situaţia stării actuale a mediului înconjurător în cele două ţări, raportul om-natură în trecut şi prezent, soluţii pentru protejarea mediului şi un dicţionar cu termeni legaţi de dezvoltarea durabilă.
Vizita a culminat cu spectacolul intercultural în limba franceză “L’homme et la nature”, jucată pe scena din centrul localităţii, cu poezii, cântece şi o piesă de teatru, interpretată de elevii români şi italieni.
Ca rezultat al derulării cu succes a parteneriatului bilateral european Comenius, au fost publicate în presa locală articole despre activităţile desfăşurate în cele două vizite.
![]() |
Miss și Mister Environnement 2011 |
![]() |
Plantarea arborelui Quercus robur |
Spectacol intercultural “L’homme et la nature”
În urma activităţilor desfăşurate atât la nivel de şcoală, cât şi la nivel de parteneriat au fost realizate următoarele produse finale:
- Cercetare întreprinsă de către parteneri pentru observarea situaţiei naturii în propriile lor ţări (probleme, concepţiile oamenilor cu privire la natură);
![]() |
Vizită de documentare în bazinul hidrografic al râului Misa (Senigallia/Italia) |
![]() |
Vizită de documentare în județul Neamț (România) |
- Realizarea „Cărţii naturii”. Cartea (Le Livre de la Nature) cuprinde problemele, concepţiile oamenilor despre natură şi dificultăţile pentru protecţia mediului înconjurător, în care elevii şi profesorii celor două şcoli partenere prezintă sinteze, dezbateri, dar şi desene şi articole, care constituie atitudinea şi punctele lor de vedere, în ceea ce priveşte relaţia om-natură (în trecut şi în prezent), soluţii pentru protecţia naturii şi un mic dicţionar în trei limbi (franceză, română şi italiană).
- Efectuarea unui spectacol intercultural axat pe importanţa naturii pentru viaţa omului; Obiectivul spectacolului “L’homme et la nature” (Omul şi natura) este sensibilizarea cu privire la mediul înconjurător, într-o manieră ludică şi artistică. Piesa de teatru reprezintă un dialog între elementele mediului înconjurător, care vorbesc despre poluare şi încearcă să găsească soluţii pentru protecţia naturii.
- Realizarea expoziţiei: „Gardez la nature, notre maison!” (Protejaţi natura, casa noastră!) - „Expoziţia cu soluţiile pentru protecţia mediului”, cu soluţii inovatoare create de elevi pentru protecţia mediului;
- Plantarea arborelui Quercus robur în grădina Şcolii cu clasele I-VIII Ruşi;